Wil je gaan ondernemen via internet? Dan ben je natuurlijk vooral op zoek naar manieren om zoveel mogelijk omzet te gaan generen. Besparen op je kosten is echter ook heel belangrijk, want daarmee maximaliseer je de winst ook heel effectief. In dit artikel geven we je daarom 10 handige tips om de kosten van je onderneming laag te houden.
Tip 1: Bespaar op je kosten door vanuit huis te ondernemen
Voor veel internetondernemers is het niet nodig om een eigen kantoorpand te kopen of te huren. Door gewoon vanuit huis te opereren kun je kosten laag houden. Dat is juist wat ondernemen via internet voor veel mensen zo aantrekkelijk maakt.
Het ligt voor de hand dat je privé iets duurder uit bent, bijvoorbeeld doordat op weekdagen de verwarming voortaan ook overdag aan moet staan. Toch valt dat in het niet bij de kosten die je zou moeten betalen voor de huur of de hypotheek van je kantoor. Dat komt mede doordat je voor dat pand eveneens die kosten zoals water, energie en internet kwijt zou zijn.
Een bijzondere situatie is wanneer je een kantoor aan huis kunt maken. Dat gaat dan om een ruimte met eigen faciliteiten zoals een aparte ingang en sanitaire voorzieningen. Dan kun je ook daarvan de kosten vaak volledig aftrekken terwijl het je veel minder kost dan kantoor kopen of huren.
Tip 2: Maak gebruik van een verzamelgebouw voor bedrijven
Wil je jouw zakelijke kosten laag houden maar wel in een professionele setting klanten, opdrachtgevers of andere relaties kunnen ontvangen? Overweeg dan een kantoortje te huren in een bedrijvenverzamelgebouw. In zo’n kantoor zitten meerdere kleine of startende ondernemers bij elkaar.
De huur is relatief laag en je kunt vaak van allerlei handige faciliteiten gebruik maken, zoals een vergaderruimte, een kantine en een centrale receptie. Zo ben je veel minder kwijt dan met een eigen kantoor, maar je bedrijf heeft we; gewoon een heel professionele uitstraling. Bovendien kun je volop netwerken met de ondernemers in hetzelfde gebouw.
Tip 3: Vergelijk prijzen en hou zo zakelijke kosten laag
Vooral wanneer je een eigen kantoorpand hebt kunnen de aanvullende kosten die je daaraan hebt vaak rauw op je dak vallen. Ook voor dat pand moet je tenslotte energie, water en snel internet regelen. De verschillende aanbieders continu blijven vergelijken is dan een makkelijke manier om geld te besparen. Ga niet al te lange contracten aan en stap over wanneer dat aantrekkelijker is.
Wanneer je een kantoor aan huis hebt kan het juist slim zijn om deze kosten zakelijk te gaan boeken. Je kunt ze dan (deels) aftrekken van de winst van je onderneming zodat je minder belasting hoeft te betalen. Lees je goed in op de website van de Belastingdienst, want je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
Tip 4: Bespaar geld op zakelijke verzekeringen
Ondernemen is soms ook risico lopen. Alle mogelijke schade afdekken met een verzekering hoeft daarom niet altijd de juiste weg te zijn. Wanneer je met enige regelmaat op locatie werkt zal een aansprakelijkheidsverzekering altijd een goed idee zijn. Die is relatief voordelig en je voorkomt kosten wanneer je per ongeluk iets van een klant beschadigt.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is echter niet altijd nodig om af te sluiten. De aansprakelijkheid wanneer je een fout maakt in je werk is vaak heel duur om te verzekeren. Wanneer je veel expertise hebt en je kennis op peil houdt is een dergelijke fout ook niet altijd verwijtbaar, dat hoeft dus ook niet altijd geld te kosten. Zo kun je jouw kosten laag houden zonder al teveel risico te lopen.
Tip 5: Gebruik open source software om kosten te besparen
Wanneer je als internetondernemer aan de slag gaat heb je vaak al snel meerdere softwarepakketten nodig. De kosten daarvan kunnen behoorlijk oplopen. Voor veel professionele pakketten zijn echter ook open source alternatieven beschikbaar die vaak uitstekend kunnen voldoen. Vooral wanneer je de software sporadisch nodig hebt maar er niet continu mee aan het werk bent kan zo’n alternatief erg prettig en kostenbesparend werken.
We noemen hier enkele open source alternatieven voor andere (vaak dure) software:
- Met GIMP als alternatief voor Photoshop kun je zelf eenvoudig foto’s bewerken.
- Het programma Inkscape is heel handig voor het maken van vectorafbeeldingen (zoals logo’s).
- Libre Office is een uitstekend alternatief voor het Office pakket van Microsoft, met tekstverwerken, spreadsheets en meer.
- Mozilla Thunderbird is een e-mailpakket dat prima als volwaardige vervanger van Microsoft Outlook kan dienen.
Tip 6: Sluit geen dure kredieten af
Het is tegenwoordig relatief eenvoudig om als startende ondernemer een financiering te krijgen, maar de kosten rijzen al snel de pan uit. Dat komt doordat je als ZZP’er niet onder consumentenbescherming op de financiële markt valt. Het is dus altijd goed opletten voor je een op het oog voordelig ondernemerskrediet afsluit.
Beter kies je voor een voordelige lening voor de lange termijn en niet een kortlopend en dus vaak duur krediet. Check ook dat de vermelde rente per jaar en niet per maand is, want 5% op maandelijkse basis is 12 keer zo duur als dezelfde rente op jaarbasis. Als je per ongeluk wel een te duur krediet af hebt gesloten, probeer dan zo snel mogelijk geld te lenen op een betrouwbaardere manier om het krediet meteen in te lossen. Zo kun je op termijn jouw financiële kosten laag houden.
Tip 7: Benut alle aftrekposten
Wanneer je goed op de hoogte bent van alle verschillende aftrekposten en belastingregels kun je geld besparen op je jaarlijkse belastingaangifte. Aangezien je als internetondernemer vaak ZZP’er bent is dat een goede manier om aan het eind van het jaar meer geld over te houden. Zakelijke uitgaven juist inboeken zorgt ervoor dat je die kosten vaak volledig op de winst in mindering mag brengen dus dat is alvast een goed begin.
Daarnaast kun je gebruik maken van aantrekkelijke aftrekposten zoals de ondernemersaftrek. Wanneer je minimaal 1.225 uur per jaar aan je bedrijf hebt besteed word je als ondernemer gezien door de belastingdienst. Je belastingaanslag wordt dan minder hoog. Dit geldt ook voor aftrekposten zoals de startersaftrek (voor beginnende ondernemers), meewerkaftrek en de investeringsaftrek. Zorg dat je precies weet welke daarvan voor jou gelden.
Tip 8: Experimenteer met je reclamebudget
Wanneer je begint met ondernemen is het belangrijk om naam te maken zodat klanten je weten te vinden. Dat betekent echter niet automatisch dat elke investering in reclame ook echt wat oplevert. Het is geen gek idee om na verloop van tijd te inventariseren of bepaalde advertenties of sponsoring nog daadwerkelijk wat oplevert voor je onderneming.
Experimenteer er gerust mee, want mocht de aanloop toch minder worden kun je de advertenties altijd weer activeren. Onthoud ook dat niet elke soort reclame even effectief is. Via internet is zoekmachine reclame of promotie middels affiliate netwerken een populaire manier om je bedrijf in de spotlight te zetten. Mocht je hier zelf geen kaas van hebben gegeten dan lees je er alvast veel over in ons e-book. Maar je kunt natuurlijk ook een expert in de hand nemen.
Tip 9: Verklein je magazijn
Wanneer je een webshop hebt is er vaak ook een opslag nodig met de producten die je verkoopt. Hoe kleiner de opslag die je nodig hebt, hoe meer geld je daarop kunt besparen. Veel webwinkeliers kiezen er daarom voor om aan dropshipping te doen. Daarbij heb je zelf geen voorraad, je verkoopt artikelen van een fabrikant die de spullen direct verstuurt vanuit zijn eigen magazijn.
Als je kosten wilt besparen is dat natuurlijk de ideale situatie. Maar met een eigen inkoop en fysieke voorraad is de marge in potentie wel beter. Probeer dan je bedrijf zo in te richten dat je met een zo beperkt mogelijke voorraad uit de voeten kunt. Je hoeft dan ook minder geld uit te geven aan de huur daarvan.
Tip 10: Houd goed een oogje op je administratie
Natuurlijk is het prettig om je administratie voor een deel uit handen te geven, maar als ondernemer moet je wel een goed overzicht houden van de financiën van je bedrijf. Wanneer je je eigen administratie en belastingaangiftes verzorgt is dat natuurlijk geen punt. Besteed je dat grotendeels uit, duik er dan toch met enige regelmaat in om te ontdekken waar je zwakke punten liggen.
Met name kosten die periodiek af worden geschreven verlies je al snel uit het oog. Wanneer je tot de conclusie komt dat die kosten niet echt meer nodig zijn kun je makkelijk geld besparen door ze te schrappen. Maar je bent dan natuurlijk ook beter in staat om te analyseren welke activiteiten de meeste omzet in het laatje brengen.
Conclusie
Je zakelijke kosten laag houden is echt niet zo moeilijk als je wellicht denkt. Met de 10 tips uit dit artikel ben je al in staat om direct te besparen op de kosten van je internetonderneming. In ons e-book vind je nog veel meer van deze handige tips bij het starten van je eigen bedrijfje. Ondernemen via internet is echt voor iedereen geschikt en in het e-book lees je daarvoor ook de beste verdienmodellen.
2 gedachten over “10 Tips om de kosten laag te houden als internetondernemer”