Verkoop je producten en/of diensten aan particulieren of zakelijke klanten? Met een CRM systeem kun je jouw onderneming optimaal laten groeien. Daarmee beheer je optimaal jouw klanten en kun je zelfs het aantal verkopen vergroten. Uiteindelijk zijn je klanten namelijk je grootste goed, dus daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Maar hoe werkt CRM en welke systemen zijn ervoor beschikbaar? Je leest het hier.
Wat is een CRM systeem?
CRM staat voor Customer Relation Management. Een CRM systeem is dus software waarmee je klanten kunt beheren. In de praktijk betekent dit dat je onder meer:
- Zien welke producten een klant gekocht heeft.
- Bekijken hoe vaak (en waarom) een klant support nodig had.
Dat betekent dus wel dat een CRM systeem continu geüpdatet moet worden om te zorgen dat alle data wordt opgeslagen. Alleen dan zijn de gegevens waardevol om de klant optimaal te ondersteunen en eventueel nieuwe of aanvullende producten te verkopen.
Inkomsten vergroten met een goed CRM
Moderne CRM systemen kunnen ook nog veel meer. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om je sales te verhogen.
Ze bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid om mensen te volgen vanaf het eerste moment dat ze belangstelling tonen voor je product of dienst. Dat is dan bijvoorbeeld omdat ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief of een proefversie hebben aangevraagd.
Een goed voorbeeld van een veelzijdig CRM systeem is het op gezette tijden kunnen versturen van een e-mail. Bijvoorbeeld naar mensen die een proefversie van jouw software hebben gedownload. Zo kun je ze wijzen op handleidingen, video tutorials en meer. Ook kun je na verloop van tijd een signaal krijgen dat het tijd wordt om even te telefoneren. Dit is bewezen goed voor meer sales.
De top 3 beste CRM systemen van dit moment
Er zijn heel veel verschillende CRM systemen beschikbaar. Welke zijn daarvan de bekendste en populairste?
1. Salesforce
Salesforce is waarschijnlijk wel het bekendste CRM systeem van het moment. Dit systeem bevindt zich in de cloud dus je kunt er makkelijk overal mee werken. Naast klanten en sales kun je hier ook klantenservice en marketing mee beheren. Salesforce is niet enorm duur, want voor de basisfuncties voor een enkele gebruiker betaal je 25 euro per maand. Je kunt een demo aanvragen zodat je het product eerst helemaal uit kunt proberen.
2. Pipedrive
Als je Salesforce te gecompliceerd vindt kun je ook kiezen voor het eenvoudigere Pipedrive. Dit CRM systeem bevat ook heel veel krachtige functies voor klantbeheer, maar dan wel in een overzichtelijker jasje. De prijs is ook een stuk lager, gemiddeld de helft van wat je bij Salesforce betaalt. Je krijgt ook met de meest voordelige abonnementen overigens gewoon ondersteuning van de behulpzame helpdesk.
3. Zoho CRM
Zoho CRM is niet alleen voor hele grote bedrijven bedoeld maar ook voor kleinere ondernemingen. Er is alleen een cloudversie beschikbaar en het kan dus niet op een lokaal netwerk worden ingezet, Voor kleine bedrijven is dat vaak geen enkel probleem. Het bevat zeer veel functies die essentieel zijn voor het klantcontact en interne communicatie, zoals: agendaplanning, afsprakenbeheer, sales, klantcontact, e-mailbeheer, kalender, leads en nog veel meer.