Wanneer je slechts weinig facturen verstuurt als zelfstandige is de kans groot dat je die zelf opmaakt in een programma als Microsoft Word of Libre Office. De kans dat je dan een foutje maakt is echter altijd aanwezig. Bovendien is het zelfs met een nette template nog altijd vrij bewerkelijk en tijdrovend.
Zodra je onderneming groter begint te worden je meer opdrachten krijgt zal er steeds meer tijd gaan zitten in het factureren. Daarom kan het handig zijn om al vanaf het begin van digitaal factureren gebruik te maken. Hoe werkt dat en welke aanbieders kun je uit kiezen?
Over digitaal of elektronisch factureren
Digitaal factureren bestaat inmiddels uit online facturen versturen via een app of website. Deze facturen worden ook wel elektronische facturen of e-facturen genoemd. Deze manier van factureren is heel geschikt voor kleine en middelgrote ondernemers zoals ZZP’ers en bedrijven in het MKB. Je betaalt vaak een vast bedrag per maand voor de facturatiedienst.
Hoe werkt het?
Elk programma is natuurlijk net een beetje anders, maar over het algemeen begin je met het aanmaken van een eigen template voor je facturen. Zo kun je daar je eigen huisstijl aan meegeven.
Per factuur voeg je daarna eenvoudig de gegevens van je opdrachtgever of klant toe en vul je de bedragen in. Al het ander wordt automatisch voor je verzorgd.
Ook je btw-aangifte wordt er heel makkelijk en snel van, want handmatig alles optellen en uitrekenen is er niet meer bij. Heel handig dus!
Welke aanbieders van digitale facturen zijn de beste?
Er zijn in Nederland behoorlijk veel aanbieders van digitaal factureren beschikbaar. In het onderstaande overzicht hebben we daar alvast vijf prima opties voor je uitgelicht.
1. Rompslomp.nl
De website en app van Rompslomp.nl zouden je op het verkeerde been kunnen zetten, want deze aanbieder doet er juist alles aan om jou de rompslomp van het factureren uit handen te nemen. Wanneer je alleen wilt factureren en offertes op wilt kunnen stellen is deze aanbieder bovendien helemaal gratis. Pas wanneer je ook van functies zoals urenregistratie en het opmaken van een btw-overzicht gebruik wilt maken zijn er kosten aan verbonden. Als je wilt kun je zelfs je volledige boekhouding hier regelen.
2. DigiBTW
Bij DigiBTW betaal je per maand 10 euro en krijg je daar een heleboel handige functies voor terug. Dat begint bij het aanmaken van facturen en het direct digitaal versturen. De factuur is altijd in je eigen huisstijl opgemaakt. Je kunt direct een betaallink toevoegen via iDeal, wat er vaak voor zorgt dat er sneller betaald wordt. Daarnaast kun je offertes opmaken en versturen. Ook kun je zowel herinneringen als aanmaningen nasturen wanneer een klant te lang wacht met betalen. Er is een gratis proefversie beschikbaar.
3. Gripp
Voor minder dan 10 euro per maand kun je bij Gripp volledig digitaal factureren met maximaal 3 verschillende gebruikers. Je krijgt echter ook de beschikking over nog veel meer handige functies. Je kunt Gripp bijvoorbeeld ook gebruiken als een volledige CRM. zodat je sales kunt vergroten. Zelfs je volledige boekhouding verzorgen is een mogelijkheid voor slechts enkele tientjes meer per jaar. Gripp is dus heel compleet en bovendien zeer overzichtelijk en laagdrempelig vormgegeven.
4. e-Boekhouden.nl
Inmiddels maken al meer dan 500.000 ondernemers dagelijks gebruik van de software van e-Boekhouden.nl. Het is – zoals de naam al doet vermoeden – een volledig boekhoudpakket. Wanneer je maximaal 240 boekingen per jaar (20 per maand) hebt betaal je iets minder dan 10 euro per maand. Je kunt dan wel gewoon onbeperkt factureren. Naast boekhouden en factureren kun je ook offertes opmaken en versturen, een urenregistratie bijhouden en relaties beheren. Daarnaast zijn er allerlei koppelingen beschikbaar zodat je e-Boekhouden helemaal kunt integreren in de rest van je bedrijfsvoering.
5. SnelStart
SnelStart is iets duurder dan de andere pakketten in dit overzicht, want hier betaal je 16 euro per maand voor. In de basis kun je met dit pakket facturen versturen, evenals herinneringen en aanmaningen. Daarnaast kun je echter ook heel makkelijk bonnetjes scannen en inboeken en is dus ook jouw btw-aangifte iedere maand of elk kwartaal heel snel geregeld. Vanwege de koppeling met alle bekende banken kan het pakket eenvoudig synchroniseren met je zakelijke transacties. Zo weet je ook altijd precies welke klanten al betaald hebben en bij wie je nog op betaling wacht.