Hoe bedenk je als nieuwe ondernemer nu een goede bedrijfsnaam? Voor veel nieuwe ondernemers is dit helaas nog altijd een van de laatste stappen voor ze echt gaan starten. Daar doe je jezelf echter geen plezier mee. De naam van je bedrijf is waar klanten, opdrachtgevers en collega ondernemers namelijk als eerste mee te maken krijgen. De bedrijfsnaam (of handelsnaam) moet je onderneming perfect omschrijven en daar mag best wat tijd in gaan zitten. Waar moet je op letten?
Bedrijfsnaam of handelsnaam?
Het is goed om te weten dat je met een enkel bedrijf meerdere handelsnamen mag voeren. Je geeft elke handelsnaam dan wel vooraf op bij de Kamer van Koophandel. Wanneer een handelsnaam aan het register van de KvK is toegevoegd mag je die voortaan gebruiken op je facturen, offertes, reclame-uitingen en meer. Let wel op dat dit toevoegen enige tijd kan duren en dat je de naam het beste niet kunt gebruiken voordat het officieel geregeld is.
Voor ZZP’ers
Dit systeem met meerdere handelsnamen kan heel handig zijn voor ZZP’ers die verschillende producten en diensten aan willen bieden. Je kunt dan als eerste een algemene bedrijfsnaam kiezen en daar verschillende handelsnamen onder hangen. Zo is het eenvoudig mogelijk om niet alleen websites te maken, maar ook als loodgieter aan de slag te gaan en een webshop in vishengels te beginnen (om gewoon maar wat te noemen). Je kunt zo voor alle verschillende activiteiten geschikte handelsnamen gebruiken.
De ideale naam omschrijft jouw bedrijf perfect
De naam die je kiest moet de kern van jouw onderneming goed omschrijven. Er moet het enthousiasme uit spreken wat jij voor jouw bedrijf voelt, en waarmee je jouw klanten en opdrachtgevers wilt bedienen. Om alle twijfel weg te nemen kun je er ook nog jouw dienst of branche achter zetten. Bijvoorbeeld: Focus Accountants in plaats van alleen Focus.
Kort en pakkend
Een korte bedrijfsnaam is vaak makkelijker te onthouden dan een lange naam. Aangezien je met je jonge bedrijfje naamsbekendheid op wilt bouwen kan dat een belangrijk aandachtspunt zijn. Dit hoeft geen afkorting te zijn natuurlijk, wat je het liefste hebt is een naam die ook als een woord kan worden uitgesproken. Daardoor onthouden mensen hem namelijk ook weer makkelijker.
Ook met een langere naam kun je opvallen
Kort maar krachtig is dus prettig, maar ook sommige lange namen zijn juist extra eenvoudig te onthouden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je er een volledige zin van maakt. Doe dat echter alleen wanneer je er volledig achter staat en zeker weet dat je met die langere naam echt op zult vallen. En kijk daarbij vooral ook weer wat bij jou en je activiteiten past.
Denk ook aan je huisstijl
De identiteit van je onderneming gaat veel verder dan alleen de bedrijfs- of handelsnaam. Je (online) identiteit bestaat bijvoorbeeld ook uit je huisstijl. Denk hierbij aan je logo en de lettertypes en kleuren die je gebruikt. Die komen tot uiting op je website maar ook op het drukwerk dat je verspreidt. Ook dat geheel aan visuele aspecten moet goed passen bij wat jij met je bedrijf uit wilt stralen. Neem dat dus ook direct mee.
Controleren of de naam al in gebruik is
Een belangrijk aspect van het proces om een bedrijfsnaam te kiezen is checken dat hij niet al in gebruik is. De regels hiervoor kunnen ingewikkeld lijken en conflicten lopen regelmatig uit op rechtszaken. Het beste ontloop je dergelijke sores door het kiezen van een naam grondig aan te pakken en alleen een naam te gebruiken waarvan je vrijwel zeker weet dat het geen problemen op zal leveren.
Zoek in het register van de Kamer van Koophandel
Het eerste wat je kunt doen is in het register van de Kamer van Koophandel te controleren of de door jou gekozen naam al in gebruik is. Zo kun je vooral snel vinden of iemand in jouw regio en/of dezelfde branche die naam al hanteert.
Dat hoeft overigens geen ramp te zijn, want je mag jouw onderneming hetzelfde noemen als andere bedrijven, mits er maar geen verwarring kan ontstaan. “Loodgieter Henk” uit Groningen zal bijvoorbeeld niet snel verward worden met “Loodgieter Henk” uit Maastricht. Hetzelfde geldt voor een bedrijf dat Focus heet en in de zorgsector actief is t.o.v. een kapsalon met dezelfde naam.
Check het Benelux merkenregister
In het Benelux Merkenregister (BOIP) kun je controleren of een bepaalde naam ook als merk is geregistreerd. Dat is iets anders dan een handelsnaam of bedrijfsnaam, maar kan wel conflicten en dus onenigheid opleveren. In het merkenregister vind je allerlei verschillende uitingen, zoals woordmerken en beeldmerken, die daarin zijn vastgelegd en dus ook wettelijk zijn beschermd. Vermijd overeenkomsten hiermee te allen tijde.
Let op: ook voor jou kan het vastleggen van een woordmerk (en/of beeldmerk) interessant zijn. Hier zijn kosten aan verbonden, maar je kunt er problemen op de lange termijn mee voorkomen.
Controleer de beschikbaarheid van de domeinnaam
Het is natuurlijk belangrijk dat je de domeinnaam die bij jouw bedrijfsnaam hoort direct kunt registreren. Het is makkelijk om dat zelf te checken, bijvoorbeeld door bij SIDN de domeinnaam in te vullen. Je kunt dit ook doen bij webhostingbedrijven. Daar kun je de naam ook direct registreren wanneer die nog vrij is.
Pas op: het is niet voldoende om in de adresbalk van je browser de domeinnaam te typen. Soms is een domeinnaam al geregistreerd maar zit er geen website aan vast. Het lijkt dan of de naam al vrij is terwijl hij in werkelijkheid al door iemand anders is geregistreerd.
Conclusie
Wil je stoppen met werken en voor jezelf beginnen als zelfstandig ondernemen? Dan kan zelfs het verzinnen van een goede bedrijfsnaam al behoorlijk lastig blijken. Denk je eindelijk het ei van Columbus gevonden te hebben, is er al een directe concurrent die zo heet of kun je de domeinnaam niet meer registreren. Kortom, er zal (en mag!) behoorlijk wat tijd in gaan zitten. Maar dan heb je wel een krachtige en makkelijk te onthouden bedrijfsnaam waarmee je jaren zonder gedoe succesvol kunt ondernemen.