Iedereen die een website, webshop of weblog heeft doet er goed aan om zich te verdiepen in de Google Search Console. De kans is namelijk groot dat je graag hogerop komt in de zoekresultaten van je potentiële doelgroep. Gebruik maken van Search Console kan je helpen fouten op te sporen en het zoek- en surfgedrag van je bezoekers te analyseren.
Over de Google Search Console
Google Search Console is een online portaal waar je als webmaster een account aan kunt maken om vervolgens je websites te koppelen. Dat koppelen is nodig omdat Google wel zeker wilt weten dat jij inderdaad eigenaar van die websites bent. Je kunt meerdere websites aan hetzelfde account koppelen, waarna die allemaal in hetzelfde overzicht terecht komen. Dat maakt het werken met Search Console dus ook heel eenvoudig wanneer je veel websites hebt.
Moet je betalen voor Google Search Console?
Google Search Console is volledig gratis en wordt je dus als kosteloze dienst aangeboden door Google. Dit komt waarschijnlijk omdat Google zo ook de kwaliteit van zijn zoekmachine kan vergroten. Zo kun je als webmaster bijvoorbeeld zorgen dat bepaalde pagina’s die Google niet kan crawlen gerepareerd worden zodat dit wel mogelijk wordt.
Dit kun je allemaal met de Google Search Console doen
Er zijn een aantal heel handige en belangrijke functies binnen Search Console die je nergens anders zult vinden. Hieronder bespreken we ze kort:
1. Checken of Google je website goed kan vinden
Soms heb je bepaalde instellingen toegepast die het voor Google moeilijk of zelfs onmogelijk maken om je website te indexeren. Wanneer de zoekgigant dergelijke problemen tegenkomt zul je daar meldingen van zien in Search Console. Je kunt er dan voor kiezen om deze problemen op te lossen. Daarna is het ook mogelijk om direct een nieuwe indexatie voor de pagina(‘s) aan te vragen.
2. Zien welke inkomende links je website heeft
Andere sites die naar jouw website linken zijn heel belangrijk voor je eigen positie in de zoekresultaten. Hoe meer kwalitatieve links (van websites met een goede reputatie), hoe beter het voor jou is. Daarom is het heel handig dat je in Search Console kunt zien welke websites allemaal naar jouw site linken. Zo kun je beoordelen of jouw linkprofiel de goede kant op gaat.
3. Slechte links afwijzen
Wanneer je ziet dat je veel slechte links hebt die naar je website verwijzen kun je ervoor kiezen om die af te wijzen. Dit wordt “disavowen” genoemd. Je vraagt daarmee Google om de links in kwestie niet meer mee te nemen in je linkprofiel. Zo hebben ze geen invloed meer op jouw positie in de zoekresultaten, want veel slechte links kunnen nadelig voor je website zijn.
4. Zoekgegevens inzien
Het is mogelijk om te bekijken hoe vaak je website in Google wordt getoond, op welke positie en bij welke zoekwoorden dat gebeurde. Dit is een belangrijk hulpmiddel wanneer je de organische resultaten voor je website in Google wilt verbeteren. Ook de CTR (Click Trough Rate) is te bekijken, zodat je kunt zien of je wellicht meer succes hebt bij een hogere positie of een aangepaste omschrijving of paginatitel.
5. Overige gegevens bekijken
Er zijn ook nog allerlei andere gegevens die van belang kunnen zijn voor jouw positie in de zoekresultaten. Zo is in te zien hoe vaak je website wordt gecrawld, wat een indicatie kan zijn voor hoe “belangrijk” Google je website vindt. Hoe vaker de crawler terugkomt, hoe groter de kans dat hij belang hecht aan wat je te vertellen hebt. Daarnaast wordt getoond of je website de juiste opmaak hanteert en jouw gestructureerde gegevens (mits toegevoegd) goed ingelezen kunnen worden.
Waarom moet je Search Console gebruiken?
Nu je weet wat je met Google Search Console allemaal kunt doen is het hopelijk ook al voor een groot deel duidelijk waarom je het als webmaster of marketeer moet gebruiken.
Veel gratis informatie beschikbaar – hoger in Google
Je vindt er ten eerste een schat aan informatie waarmee je jouw website een boost kunt geven in de Google zoekmachine. Die organische resultaten zijn voor vrijwel elke website belangrijk, omdat ze in principe gratis zijn, net zoals het gebruik van Search Console.
Beter voor je bezoekers
Daarnaast zijn veel verbeteringen die je doorvoert ook positief voor je bezoekers. Met de juiste opmaak kunnen schermlezers (voor blinden en slechtzienden) je website bijvoorbeeld beter voorlezen. Maar je kunt ook zien hoe een pagina functioneert op mobiele apparaten.
Voordeel in andere zoekmachines
Ook wat minder gebruikte zoekmachines zoals Bing hanteren vaak gelijksoortige maatstaven als Google en daar zul je dus ook voordeel door krijgen. Met dezelfde optimalisaties die je voor Google gebruikt scoor je dus automatisch elders ook beter.
Betere dienstverlening
Wanneer je geen eigen websites hebt maar voor je klanten websites maakt of beheert is het ook goed om een account te hebben bij Search Console. Je kunt dan door een website-eigenaar worden toegevoegd aan zijn of haar Search Console. De gegevens voor de website die je dan in kunt zien kun je gebruiken om je dienstverlening te verbeteren.