De markt voor webwinkels lijkt anno 2022 af en toe wel volledig verzadigd. Kun je op dit moment dus nog wel met succes een webshop beginnen? Naar onze mening kan dat nog altijd prima. In ons e-book Stoppen met Werken lees je alles wat je moet weten over een webshop beginnen in 2022, maar in dit artikel lichten we alvast een tip van de sluier op.
Een uniek product verkopen: kans of risico?
Wanneer je een origineel en uniek product in de markt zet komen klanten daarvoor vanzelf naar je toe, mits het artikel natuurlijk populair wordt. Dat houdt daarom dus wel een risico in: als je de artikelen voordelig in bulk inkoopt kun je ook met een groot deel van je voorraad blijven zitten als het niet aan blijkt te slaan.
Het kan daarom interessanter zijn om een product te verkopen dat niet origineel is, maar wel gewoon goed, populair en dus zeer gewild is. Je moet dan wel op zoek naar andere manieren om klanten naar je webwinkel toe te lokken. Welke zijn dat bijvoorbeeld?
1. Concurreren op prijs
Veel mensen kijken naar de prijs om te bepalen bij welke webshop ze gaan kopen. Het lijkt dus heel aantrekkelijk om op prijs te gaan concurreren met bestaande webwinkels. Dat is inderdaad een optie, maar het heeft toch wel zo zijn beperkingen.
Het is namelijk heel moeilijk om op prijs te concurreren met de grote webshops. Die omvangrijke webwinkels vinden het vaak geen probleem om langere tijd producten tegen (of zelfs onder) de kostprijs in de markt te zetten. Ze nemen dat verlies in ruil voor het verkrijgen van een significant marktaandeel, waarna ze de prijzen vaak weer verhogen.
Wil je toch concurreren op prijs, zorg dan in elk geval voor zo laag mogelijke kosten zodat je toch winst kunt maken. Dat doe je bijvoorbeeld door producten zo voordelig mogelijk in te kopen. Maar ook de operationele kosten kun je vaak op besparen wanneer je goed vergelijkt. Denk hierbij aan voordelige pakketbezorging, inpakmateriaal en besparing op personeel.
Het kan ook interessant zijn om alleen enkele gewilde items tegen een lage prijs aan te bieden en erop te rekenen dat klanten daarna ook voor andere (duurdere) producten weer bij je terugkomen.
2. De focus leggen op kwaliteit
Naast de prijs is ook de kwaliteit van een product voor veel consumenten doorslaggevend bij het doen van een aankoop. Als een voordelige webshop artikelen verkoopt die snel kapot gaan kost dat die webwinkel op termijn klanten. Die stappen over naar een webshop waarbij kwaliteit voorop staat.
Jezelf profileren als kwalitatieve webshop stopt niet bij een gelikte en soepele webshop met een luxe uitstraling. Want vooral de artikelen moeten uitblinken in vorm, functie en betrouwbaarheid. Dankzij de vele review websites die er inmiddels zijn mag je bij een hoge klanttevredenheid rekenen op steeds meer klandizie.
Ook mond-tot-mondreclame doet momenteel ook nog meer dan je wellicht denkt. Niet alleen in het dagelijks leven maar ook op sociale media kan het positieve verhaal over een goede webshop al snel rond gaan zingen.
3. Zorgen voor een exceptionele klantervaring
Een andere manier om je webshop te laten groeien is door een exceptionele ervaring te bieden. Dat betekent bijvoorbeeld een premium klantenservice die zo snel en breed mogelijk beschikbaar is. Ook aankoopadvies geven kan een enorme meerwaarde zijn voor klanten, aangezien dat een van de voordelen is die fysieke winkels vaak nog hebben boven webshops.
Dit staat nog los van een goed doordacht ontwerp van je webwinkel, waardoor klanten direct weten waar ze moeten zijn. Hoe meer informatie je over elk product op een overzichtelijke manier aan kunt bieden hoe beter. En zo zijn er nog veel meer manieren waarop je de aankoopervaring voor potentiële klanten kunt optimaliseren.
Tot slot moet je ook kunnen concurreren op aspecten zoals levertijd en betaalmethodes. Als het even kan heb je de artikelen op voorraad en kunnen die ook al de volgende (werk)dag geleverd worden. Qua betalen is meer opties hebben altijd beter. Denk aan iDeal, Paypal, creditcards, bekende cadeaukaarten of middels een bankoverschrijving. Maar ook achteraf betalen of betalen in termijnen bij grotere bedragen kan een reden zijn voor mensen om juist in jouw webshop te kopen.
4. Gebruik de modernste marketingtechnieken
Een spotje op radio of televisie is allang niet meer de beste manier om klanten naar je bedrijf te lokken. Bij een webshop beginnen doe je er juist goed aan om vooral online zichtbaarder te worden. Moderne marketingtechnieken inzetten is daarom heel belangrijk.
Dat begint bij het zelf met je webwinkel zichtbaar zijn op alle populaire sociale media, zoals Twitter, Instagram en TikTok. Productvideo’s en instructievideo’s op YouTube plaatsen kan ook een goede manier zijn om klanten te bereiken die je anders wellicht nooit hadden gevonden.
Bewezen effectieve manieren om je webwinkel online te promoten is het houden van winacties op sociale media en het verspreiden van kortingscodes op internet. Daarnaast kun je contact zoeken met social influencers die veel fans en volgers hebben in jouw doelgroep. Wanneer ze jouw webwinkel promoten kan dat veel omzet opleveren.
Tot slot kun je natuurlijk ook budget vrijmaken voor het adverteren in zoekmachines en op sociale media. Dan verschijn je bij een goede strategie gemakkelijk en snel bovenaan een lijst met zoekresultaten of op de tijdlijn van jouw doelgroep op sociale media. Hoe je dat met veel succes kunt doen lees je in het e-book Stoppen met Werken.
5. Maak alles meetbaar
Zorg dat je precies weet hoe je webwinkel draait door alles meetbaar te maken. Analyseer bijvoorbeeld waar jouw bezoekers vandaan komen, waar ze naar zochten en of ze dit in jouw webwinkel hebben gevonden.
Het is mogelijk om heel nauwgezet te zien in welk stadium van het koopproces bepaalde klanten alsnog afhaakten. Door die stappen onder de loep te leggen en te verbeteren kun je ook jouw webshop en omzet verbeteren.
Lees ook informatie over wat A/B testen zijn en hoe je die in kunt zetten om je webshop te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld twee verschillende landingpagina’s aanmaken en kijken welke pagina meer succes heeft bij bezoekers.
Hoe maak je een succes van je webshop?
Een webshop beginnen kan dus nog altijd gewoon heel interessant en succesvol zijn. Voor meer tips over het succesvol maken van je webshop verwijzen we je naar ons e-book Stoppen met Werken. Daarin vind je tal van unieke en belangrijke tips voor elke nieuwe webshop-eigenaar, evenals vele andere online verdienmodellen.
In ons e-book lees je ook alles wat je moet weten over dropshipping, affiliate marketing en de beste software die je kunt benutten om je webshop direct tot een daverend succes te maken.
Conclusie
Je merkt het: ook vandaag de dag kun je nog prima een succesvolle webshop beginnen. Met de juiste benadering, een focus op goede producten en een perfecte klantervaring kun je jouw webshop in korte tijd laten groeien en er een volwaardig inkomen uit halen. Mits je tenminste tijdens een periode van sterke groei onthoudt om de belangen van je klanten niet uit het oog te verliezen.